Korisnički alati

Site alati


hr:instructional_design:facilitation_theory

Razlike

Slijede razlike između dviju inačica stranice

Poveznica na ovu usporedbu

Starije izmjene na obje strane Starija izmjena
Novija izmjena
Starija izmjena
Novija izmjena Novije izmjene na obje strane
hr:instructional_design:facilitation_theory [2013/12/12 23:45]
ilesko
hr:instructional_design:facilitation_theory [2014/01/16 19:29]
iburic [Općenito]
Redak 4: Redak 4:
 ===== Općenito ===== ===== Općenito =====
  
-Teorija facilitacije (**facilitation theory**) ​ponekad zvano facilitirano učenje (** facilitative teaching**),​ je [[paradigme učenja:​humanizam|humanistički pristup učenju]] ​koji se razvio ​tijekom 1980-ih ​od strane utjecajnog ​američkog psihologa ​[[http://​www.carlrogers.info/​index.html|Carl ​Rogers]] i drugih ​te je najbolje ​opisana ​njegovim riječima:+Teorija facilitacije (**facilitation theory**) ​ili facilitirano učenje (** facilitative teaching**),​ je [[paradigme učenja:​humanizam|humanistički pristup učenju]] tijekom 1980-ih ​razvio ​ utjecajni ​američki psiholog ​[[http://​www.carlrogers.info/​index.html|Carl ​Rogersa]] i drugi te je najbolje ​opisan ​njegovim riječima:
  
-  * "//Mi znamo ... da iniciranje takve vrste učenja ne počiva na vještinama poučavanja vođe, njegovom akademskom znanju o tom području, njegovom planiranju nastave, korištenju audio-vizualnih pomagala, programiranom učenju koji koristi, njegovim prezentacijama i predavanjima,​ obilju knjiga, iako svaka od tih sastavnica može u jednom trenutku biti iskorištena kao važni izvor. Ne, važnost ​facilitiacije ​učenja temelji se na određenim osobinama stavova koje postoje između facilitatora (**facilitator**) i učenika.//"​((Rogers,​ C. Freedom to Learn. 1969.))+  * "//Mi znamo ... da iniciranje takve vrste učenja ne počiva na vještinama poučavanja vođe, njegovom akademskom znanju o tom području, njegovom planiranju nastave, korištenju audio-vizualnih pomagala, programiranom učenju koji koristi, njegovim prezentacijama i predavanjima,​ obilju knjiga, iako svaka od tih sastavnica može u jednom trenutku biti iskorištena kao važan izvor. Ne, važnost ​facilitacije ​učenja temelji se na određenim osobinama stavova koje postoje između facilitatora (**facilitator**) i učenika.//"​((Rogers,​ C. Freedom to Learn. 1969.))
  
-  * "//​**Ne možemo ​direktno ​naučiti drugu osobu; možemo samo facilitirati ​njegovo ​učenje.**//"​((Rogers,​ C. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. 1961.))+  * "//​**Ne možemo ​izravno ​naučiti drugu osobu; možemo samo facilitirati učenje.**//"​((Rogers,​ C. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. 1961.))
  
  
 ===== Što je teorija facilitacije?​ ===== ===== Što je teorija facilitacije?​ =====
  
-Rogersovo prvo područje interesa ​je bila psihologija i psihoterapija gdje je od 1940-ih počeo primjenjivati //klijentu usmjerenu terapiju// (**client-centered therapy**) koja promovira stajalište pomaganja ili savjetovanje klijenta gledajući problem iz njegove perspektive. U drugoj polovici 1960-ih počinje primjenjivati sličan pristup na procese edukacije i učenja. Njegova početna vjerovanja su bila da su ljudi po prirodi dobri i zdravi te da sva živa bića nastoje što bolje iskoristiti svoje postojanje (//​tendecija samoaktualizaciji//​) (**the actualizing tendency**)).+Rogersovo prvo područje interesa bila je psihologija i psihoterapija gdje je od 1940-ih počeo primjenjivati //klijentu usmjerenu terapiju// (**client-centered therapy**) koja promovira stajalište pomaganja ili savjetovanje klijenta gledajući problem iz njegove perspektive. U drugoj polovici 1960-ih počinje primjenjivati sličan pristup na procese edukacije i učenja. Njegova početna vjerovanja su bila da su ljudi po prirodi dobri i zdravi te da sva živa bića nastoje što bolje iskoristiti svoje postojanje (//​tendecija samoaktualizaciji//​) (**the actualizing tendency**)).
  
-U svom radu Rogers se oslanja na dvije vrste učenja(([[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]])) koje su otrkili ​prijašnji teoretičari((See for example Ausubel'​s [[learning_theories:​Assimilation Theory]])):+U svom radu Rogers se oslanja na dvije vrste učenja(([[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]])) koje su otkrili ​prijašnji teoretičari((See for example Ausubel'​s [[learning_theories:​Assimilation Theory]])):
  
   * **učenje napamet** (**rote learning**),​ misleći na besmisleno zapamćivanje činjenca, i   * **učenje napamet** (**rote learning**),​ misleći na besmisleno zapamćivanje činjenca, i
-  * **eksperimentalno učenje** (**experimantal learning**) iz svakodnevnog života, koje ima značenje i osobnu važnost. Ono je rezultat prirodne znatiželje i prepoznate važnosti naučenih materijala često stečenih ​tokom ili barem facilitirane tijekom učenikove aktivne participacije u procesu učenja te često ​samoinicirane (**self-initiated**). Ovakvu vrstu znanja je teško prenijeti drugima. ​+  * **eksperimentalno učenje** (**experimantal learning**) iz svakodnevnog života, koje ima značenje i osobnu važnost. Ono je rezultat prirodne znatiželje i prepoznate važnosti naučenih materijala često stečenih ​tijekom obavljanja neke aktivnost ​ili barem facilitirane tijekom učenikove aktivne participacije u procesu učenja te je često ​samoinicirana. Ovakvu vrstu znanja je teško prenijeti drugima. ​
  
-Rogersova teorija vidi učitelje kao klučne u procesu učenja, ali ne kao hodajuće udžbenike koji reproduciraju svoj sadržaj, već kako facilitatore učenja (**facilitator of learning**). Facilitiranje se odvija kroz učiteljev stav tijekom privatnog odnosa sa učenicima. Rogers navodi tri kvalitete stava neophodne za vršenje facilitacije (u savjetovanju i edukaciji). Takozvane //temeljne uvjete//(**core conditions**)(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):+Rogersova teorija vidi učitelje kao ključne u procesu učenja, ali ne kao hodajuće udžbenike koji reproduciraju svoj sadržaj, već kako facilitatore učenja (**facilitator of learning**). Facilitiranje se odvija kroz učiteljev stav tijekom privatnog odnosa sa učenicima. Rogers navodi tri kvalitete stava neophodne za vršenje facilitacije (u savjetovanju i edukaciji). Takozvane //temeljne uvjete//​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):
  
-  * **Realnost**. "//To znači da je on [učitelj] ​ **svoj**, a ne da negira sebe.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])) Učitelj mora biti osoba **svijesna ​svojih osjećaja** te prenijeti ​ih na odgovarajući način. Ne bi smio biti samo jedan od likova u predstavi koja se zove proces obrazovanja,​ ""//​bezlično utjelovljenje nastavnih zahtjeva ili sterilna cijev kroz koju se znanje prenosi ​sa generacije na generaciju.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]]))  +  * **Realnost**. "//To znači da je on [učitelj] **svoj**, a ne da negira sebe.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])) Učitelj mora biti osoba **svjesna ​svojih osjećaja** te ih prenijeti ​na odgovarajući način. Ne bi smio biti samo jedan od likova u predstavi koja se zove proces obrazovanja,​ ""//​bezlično utjelovljenje nastavnih zahtjeva ili sterilna cijev kroz koju se znanje prenosi ​generacije na generaciju.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]]))  
-  * **Cijenjen, prihvatljiv,​ povjerljiv**. Ovo se odnosi na učiteljevu **brigu za studente** i njegovo prihvaćanje studentskih osjećaja (onih koji daju potporu učenju, ​ali i onih koji ometaju učenje). Povjerenje i cijenjenost te sposobnosti kao ljudskog bića. ​+  * **Cijenjen, prihvatljiv,​ povjerljiv**. Ovo se odnosi na učiteljevu **brigu za studente** i njegovo prihvaćanje studentskih osjećaja (onih koji daju potporu učenju, ​kao i onih koji ometaju učenje). Povjerenje i cijenjenost ​sposobnosti ​te sposobnosti kao ljudskog bića. ​
   * **Empatija**. Empija znači biti u mogućnosti //staviti se u tuđu kožu//. To znači da učitelj može razumijeti učenikovo gledište procesa učenja i njegovih reakcija. Naglasak je stavljen na //​razumijevanje//,​ a ne na //​osuđivanje//​ ili //​procjenjivanje//​.   * **Empatija**. Empija znači biti u mogućnosti //staviti se u tuđu kožu//. To znači da učitelj može razumijeti učenikovo gledište procesa učenja i njegovih reakcija. Naglasak je stavljen na //​razumijevanje//,​ a ne na //​osuđivanje//​ ili //​procjenjivanje//​.
  
-Ostali učiteljevi zadaci uključuju uspostavljanje ugodne atmosfere u učionici. Samim time dolazi do facilitiranja učenja i stjecanja novih ideja reduciranjem mogućih negativnih efekata vanjskih faktora. ​Facilitirani ​itelji ​trebao bi biti otvoren za nove ideje, slušati učenike, obraćati pozornost na odnos koji ima sa učenicima kao i na sadržaj materijala koji predaje, ohrabrivati učenike da preuzmu odgovornost za svoje učenje i akcije te da samoocjenjivanje bude najviši oblik ocjenjivanja. Također bi trebao koristiti *povratnu informaciju od učenika* za daljnja poboljšanja. ​+Ostali učiteljevi zadaci uključuju uspostavljanje ugodne atmosfere u učionici. Samim time dolazi do facilitiranja učenja i stjecanja novih ideja reduciranjem mogućih negativnih efekata vanjskih faktora. ​Facilitirajući ​itelj trebao bi biti otvoren za nove ideje, slušati učenike, obraćati pozornost na odnos koji ima sa učenicima kao i na sadržaj materijala koji predaje, ohrabrivati učenike da preuzmu odgovornost za svoje učenje i akcije te da samoocjenjivanje bude najviši oblik ocjenjivanja. Također bi trebao koristiti ​**povratnu informaciju od učenika** za daljnja poboljšanja. ​
  
-Ipak, učitelj ne može cijeli proces edukacije obaviti sam. Učinkovitost procesa edukacije ovisi i o učenicima. Kako bi doprinjeli ​svom vlastitom učenju oni bi trebali biti: +Ipak, učitelj ne može cijeli proces edukacije obaviti sam. Učinkovitost procesa edukacije ovisi i o učenicima. Kako bi doprinijeli ​svom vlastitom učenju oni bi trebali biti: 
  
  
-  * **svijesni ​o uvjetima facilitacije** provedenih u njihovu korist, +  * **svjesni ​o uvjetima facilitacije** provedenih u njihovu korist, 
-  * **svijesni ​da problem** koji će naučiti ​bude stvaran, relevantan i značajan +  * **svjesni ​da je problem** koji će naučiti stvaran, relevantan i značajan 
-  * **motivirani**,​ jer je motivacija, prema Rogersu, tendencija prema samoaktualizaciji prisutna kod svih zdravih ​pojedinacaa ​+  * **motivirani**,​ jer je motivacija, prema Rogersu, tendencija prema samoaktualizaciji ​koja je prisutna kod svih zdravih ​pojedinaca.
  
 Ako su zadovoljeni svi uvjeti, Ako su zadovoljeni svi uvjeti,
Redak 42: Redak 42:
 ===== Koje je praktično značanje teorije facilitacije?​ ===== ===== Koje je praktično značanje teorije facilitacije?​ =====
  
-Rogersovo ​teorija, kako je i navela, ima jasne ciljeve ​koji nije uvijek lagano uvesti u učionicu. ​Oni su uspostavljanje bliskog kontakta sa učenicima, upoznavanje ​ih i pružanje ​im empatije i podrške ​koja zahtijeva veliku količinu truda od strane učitelja. Učitelji većinom ignoriraju ovaj dio edukacijskog procesa i orijentirani su samo na znanje koje bi trebali prenijeti učenicima.  ​+Rogersova ​teorija, kako je navedeno, ima jasne ciljeve ​koje nije uvijek lagano uvesti u učionicu. ​To su uspostavljanje bliskog kontakta sa učenicima, upoznavanje ​te pružanje empatije i podrške ​što zahtijeva veliku količinu truda od strane učitelja. Učitelji većinom ignoriraju ovaj dio edukacijskog procesa i orijentirani su samo na znanje koje bi trebali prenijeti učenicima.  ​
  
-Neki od Rogersovih savjeta koji su primjenjeni ​u //temeljnim uvjetima// su(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):+Neki od Rogersovih savjeta koji su primijenjeni ​u //temeljnim uvjetima// su(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):
  
-  * Realnost. Biti realan ne znači iskazivati frustracije i gnjev na učenicima. Takvoj vrsti podučavanja nije mjesto u učionici. "​**//​Stav izražen u segmentu realnosti se odnosi na stav poštovanja,​ topline, brige, sviđanja i razumijevanja.//​**"​ Učitelj se ne smije pretvarati da je sveznajući i savršen jer studenti ​to ionako znaju da nije moguće. +  * Realnost. Biti realan ne znači iskazivati frustracije i gnjev na učenicima. Takvoj vrsti podučavanja nije mjesto u učionici. "​**//​Stav izražen u segmentu realnosti se odnosi na stav poštovanja,​ topline, brige, sviđanja i razumijevanja.//​**"​ Učitelj se ne smije pretvarati da je sveznajući i savršen jer studenti ionako znaju da to nije moguće. 
-  * Prihvaćanje. Učitelji bi trebali **prihvatiti sve studente** ne zbog njihovih dobrih/​negativnih karakteristika već zato što su svi oni dragocjena ljudska bića. To prihvaćanje se može manifestirati kao slušanje studenata što govore, ne u cilju ocjenjivanja onoga šta su rekli, već **slušanja** kako bi naučili njihove **ideje**, **misli** i **osjećaje**. Učenici se moraju osjećati slobodnima u objašnjavanju svojih ideja. Prihvaćanje se također može manifestirati u vidu odgovoranja ​na ono što je rekao učenik. +  * Prihvaćanje. Učitelji bi trebali **prihvatiti sve studente** ne zbog njihovih dobrih/​negativnih karakteristikaveć zato što su svi oni dragocjena ljudska bića. To prihvaćanje se može manifestirati kao slušanje studenata što govore, ne u cilju ocjenjivanja onoga šta su rekli, već **slušanja** kako bi naučili njihove **ideje**, **misli** i **osjećaje**. Učenici se moraju osjećati slobodnima u objašnjavanju svojih ideja. Prihvaćanje se također može manifestirati u vidu odgovaranja ​na ono što je rekao učenik. 
-  * Empatija. Empatija omogućava učiteljima da shvate razloge koji su doveli studente do određenih ponašanja ili odgovora, ali i za razumijevanje ​njegovih ​emocionalnih situacija koje se moraju razriješiti kako bi se omogućilo značajno učenje. ​+  * Empatija. Empatija omogućava učiteljima da shvate razloge koji su doveli studente do određenih ponašanja ili odgovora, ali i za razumijevanje ​njihovih ​emocionalnih situacija koje se moraju razriješiti kako bi se omogućilo značajno učenje. ​
  
-Pronađeni pozitivni rezultati ​Rogerove ​teorije u praksi uključuju: manje disciplinskih problema u učionicama,​ bolje znanje i veći IQ rezultati, korištenje viših procesa mišljenja, manje vandalizma, pozitivni samoobzir, povećanje kreativnosti i drugih.([[http://​psycnet.apa.org/​psycinfo/​1989-27479-001|Aspy,​ D., Roebuck, F. Our research and our findings. ​ In:  Rogers, C. R.  Freedom to learn: a view of what education might become, p. 199-217. Columbus, OH, Charles E. Merrill, 1969.]] Cited by [[http://​www.ibe.unesco.org/​publications/​ThinkersPdf/​rogerse.PDF|Zimring,​ Fred. Carl Rogers. Prospects: the quarterly review of comparative education 24, no. 3/4: 411-422, 1994.]]))+Pronađeni pozitivni rezultati ​Rogersove ​teorije u praksi uključuju: manje disciplinskih problema u učionicama,​ bolje znanje i veći rezultati ​na IQ testovima, korištenje viših procesa mišljenja, manje vandalizma, pozitivni samoobzir, povećanje kreativnosti i drugih.(([[http://​psycnet.apa.org/​psycinfo/​1989-27479-001|Aspy,​ D., Roebuck, F. Our research and our findings. ​ In:  Rogers, C. R.  Freedom to learn: a view of what education might become, p. 199-217. Columbus, OH, Charles E. Merrill, 1969.]] Cited by [[http://​www.ibe.unesco.org/​publications/​ThinkersPdf/​rogerse.PDF|Zimring,​ Fred. Carl Rogers. Prospects: the quarterly review of comparative education 24, no. 3/4: 411-422, 1994.]]))
  
  
 ===== Kritika ===== ===== Kritika =====
  
-Rogersova teorija je kritizirana zbog sličnih ​razloha ​kao i druge humanističke teorije: sumnjivost tvrdnji o prirođenoj dobroti ljudi i volji za učenjem.+Rogersova teorija je kritizirana zbog sličnih ​razloga ​kao i druge humanističke teorije: sumnjivost tvrdnji o prirođenoj dobroti ljudi i volji za učenjem.
  
 ===== Ključne riječi i najvažnija imena ===== ===== Ključne riječi i najvažnija imena =====
Redak 69: Redak 69:
 [[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]] [[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]]
  
-[[http://​www.brookes.ac.uk/​services/​ocsld/​resources/​theories.html#​holistic|Theories of learning: Holistic learning theory. Oxford Brookes University.]] ​Retrieved March 222011.+[[http://​www.brookes.ac.uk/​services/​ocsld/​resources/​theories.html#​holistic|Theories of learning: Holistic learning theory. Oxford Brookes University.]] ​Preuzeto ​22. ožujka ​2011.
  
 ===== Pročitaj više ===== ===== Pročitaj više =====
Redak 76: Redak 76:
  
 [[http://​www.infed.org/​thinkers/​et-rogers.htm|Smith,​ M. K. Carl Rogers and informal education, the encyclopaedia of informal education. 1997 - 2004.]] [[http://​www.infed.org/​thinkers/​et-rogers.htm|Smith,​ M. K. Carl Rogers and informal education, the encyclopaedia of informal education. 1997 - 2004.]]
 +
 +[[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​humanist/​rogers.html|Carl Rogers (1902 - 1987)Experiential Learning ]]
 +
 +[[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​references.html|learning theory bibliography]]
hr/instructional_design/facilitation_theory.txt · Zadnja izmjena: 2023/06/19 18:03 (vanjsko uređivanje)