Korisnički alati

Site alati


hr:instructional_design:facilitation_theory

Razlike

Slijede razlike između dviju inačica stranice

Poveznica na ovu usporedbu

Starije izmjene na obje strane Starija izmjena
Novija izmjena
Starija izmjena
hr:instructional_design:facilitation_theory [2013/12/12 22:19]
ilesko
hr:instructional_design:facilitation_theory [2023/06/19 18:03] (trenutno)
Redak 4: Redak 4:
 ===== Općenito ===== ===== Općenito =====
  
-Teorija facilitacije (**facilitation theory**) ​ponekad zvana olakšano ​učenje (** facilitative teaching**),​ je [[paradigme učenja:​humanizam|humanistički pristup učenju]] ​koji se razvio ​tijekom 1980-ih ​od strane utjecajnog ​američkog psihologa ​[[http://​www.carlrogers.info/​index.html|Carl ​Rogers]] i drugih ​te je najbolje ​opisana ​njegovim riječima:+Teorija facilitacije (**facilitation theory**) ​ili facilitirano ​učenje (** facilitative teaching**),​ je [[paradigme učenja:​humanizam|humanistički pristup učenju]] tijekom 1980-ih ​razvio ​ utjecajni ​američki psiholog ​[[http://​www.carlrogers.info/​index.html|Carl ​Rogersa]] i drugi te je najbolje ​opisan ​njegovim riječima:
  
-  * "//Mi znamo ... da iniciranje takve vrste učenja ne počiva na vještinama poučavanja vođe, njegovom akademskom znanju o tom području, njegovom planiranju nastave, korištenju audio-vizualnih pomagala, programiranom učenju koji koristi, njegovim prezentacijama i predavanjima,​ obilju knjiga, iako svaka od tih sastavnica može u jednom trenutku biti iskorištena kao važni izvor. Ne, važnost ​facilitiacije ​učenja temelji se na određenim osobinama stavova koje postoje između facilitatora (**facilitator**) i učenika.//"​((Rogers,​ C. Freedom to Learn. 1969.))+  * "//Mi znamo ... da iniciranje takve vrste učenja ne počiva na vještinama poučavanja vođe, njegovom akademskom znanju o tom području, njegovom planiranju nastave, korištenju audio-vizualnih pomagala, programiranom učenju koji koristi, njegovim prezentacijama i predavanjima,​ obilju knjiga, iako svaka od tih sastavnica može u jednom trenutku biti iskorištena kao važan izvor. Ne, važnost ​facilitacije ​učenja temelji se na određenim osobinama stavova koje postoje između facilitatora (**facilitator**) i učenika.//"​((Rogers,​ C. Freedom to Learn. 1969.))
  
-  * "//​**Ne možemo ​direktno ​naučiti drugu osobu; možemo samo facilitirati ​njegovo ​učenje.**//"​((Rogers,​ C. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. 1961.))+  * "//​**Ne možemo ​izravno ​naučiti drugu osobu; možemo samo facilitirati učenje.**//"​((Rogers,​ C. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. 1961.))
  
  
 ===== Što je teorija facilitacije?​ ===== ===== Što je teorija facilitacije?​ =====
  
-Rogersovo prvo područje interesa ​je bila psihologija i psihoterapija gdje je od 1940-ih počeo primjenjivati //klijentu usmjerenu terapiju// (**client-centered therapy**) koja promovira stajalište pomaganja ili savjetovanje ​(**counsel**) ​klijenta gledajući problem iz njegove perspektive. U drugoj polovici 1960-ih počinje primjenjivati sličan pristup na procese edukacije i učenja. Njegova početna vjerovanja su bila da su ljudi po prirodi dobri i zdravi te da sva živa bića nastoje što bolje iskoristiti svoje postojanje (//​tendecija samoaktualizaciji//​) (**the actualizing tendency**)).+Rogersovo prvo područje interesa bila je psihologija i psihoterapija gdje je od 1940-ih počeo primjenjivati //klijentu usmjerenu terapiju// (**client-centered therapy**) koja promovira stajalište pomaganja ili savjetovanje klijenta gledajući problem iz njegove perspektive. U drugoj polovici 1960-ih počinje primjenjivati sličan pristup na procese edukacije i učenja. Njegova početna vjerovanja su bila da su ljudi po prirodi dobri i zdravi te da sva živa bića nastoje što bolje iskoristiti svoje postojanje (//​tendecija samoaktualizaciji//​) (**the actualizing tendency**)).
  
-U svom radu Rogers se oslanja na dvije vrste učenja(([[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]])) koje su otrkili ​prijašnji teoretičari((See for example Ausubel'​s [[learning_theories:​Assimilation Theory]])):+U svom radu Rogers se oslanja na dvije vrste učenja(([[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]])) koje su otkrili ​prijašnji teoretičari((See for example Ausubel'​s [[learning_theories:​Assimilation Theory]])):
  
   * **učenje napamet** (**rote learning**),​ misleći na besmisleno zapamćivanje činjenca, i   * **učenje napamet** (**rote learning**),​ misleći na besmisleno zapamćivanje činjenca, i
-  * **eksperimentalno učenje** (**experimantal learning**) iz svakodnevnog života, koje ima značenje i osobnu važnost. Ono je rezultat prirodne znatiželje i prepoznate važnosti naučenih materijala često stečenih ​tokom ili barem facilitirane tijekom učenikove aktivne participacije u procesu učenja te često ​samoinicirane (**self-initiated**). Ovakvu vrstu znanja je teško prenijeti drugima. ​+  * **eksperimentalno učenje** (**experimantal learning**) iz svakodnevnog života, koje ima značenje i osobnu važnost. Ono je rezultat prirodne znatiželje i prepoznate važnosti naučenih materijala često stečenih ​tijekom obavljanja neke aktivnost ​ili barem facilitirane tijekom učenikove aktivne participacije u procesu učenja te je često ​samoinicirana. Ovakvu vrstu znanja je teško prenijeti drugima. ​
  
-Rogersova teorija vidi učitelje kao klučne u procesu učenja, ali ne kao hodajuće udžbenike koji reproduciraju svoj sadržaj, već kako facilitatore učenja (**facilitator of learning**). Facilitiranje se odvija kroz učiteljev stav tijekom privatnog odnosa sa učenicima. Rogers navodi tri kvalitete stava neophodne za vršenje facilitacije (u savjetovanju i edukaciji). Takozvane //temeljne uvjete//(**core conditions**)(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):+Rogersova teorija vidi učitelje kao ključne u procesu učenja, ali ne kao hodajuće udžbenike koji reproduciraju svoj sadržaj, već kako facilitatore učenja (**facilitator of learning**). Facilitiranje se odvija kroz učiteljev stav tijekom privatnog odnosa sa učenicima. Rogers navodi tri kvalitete stava neophodne za vršenje facilitacije (u savjetovanju i edukaciji). Takozvane //temeljne uvjete//​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):
  
-  * **Istinitost**. "//To znači da je on [učitelj] ​ **svoj**, a ne da negira sebe.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])) ​The teacher has to be a real person ​**aware of his feelings** and able to communicate them appropriately,​ no matter how exactly does he feel. He should not be just a role in the play of education, ""//​a faceless embodiment af a curricular requirement or a sterile tube through which knowledge is passed from one generation to the next.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]]))  +  * **Realnost**. "//To znači da je on [učitelj] **svoj**, a ne da negira sebe.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])) ​Učitelj mora biti osoba **svjesna svojih osjećaja** te ih prenijeti na odgovarajući način. Ne bi smio biti samo jedan od likova u predstavi koja se zove proces obrazovanja, ""//​bezlično utjelovljenje nastavnih zahtjeva ili sterilna cijev kroz koju se znanje prenosi s generacije na generaciju.//"​(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]]))  
-  * **Cijenjen, prihvatljiv,​ povjerljiv**. Ovo se odnosi na učiteljevu **brigu za studente** i njegovo prihvaćanje studentskih osjećaja (onih koji daju potporu učenju, ​ali i onih koji ometaju učenje). Povjerenje i cijenjenost te sposobnosti kao ljudskog bića. ​+  * **Cijenjen, prihvatljiv,​ povjerljiv**. Ovo se odnosi na učiteljevu **brigu za studente** i njegovo prihvaćanje studentskih osjećaja (onih koji daju potporu učenju, ​kao i onih koji ometaju učenje). Povjerenje i cijenjenost ​sposobnosti ​te sposobnosti kao ljudskog bića. ​
   * **Empatija**. Empija znači biti u mogućnosti //staviti se u tuđu kožu//. To znači da učitelj može razumijeti učenikovo gledište procesa učenja i njegovih reakcija. Naglasak je stavljen na //​razumijevanje//,​ a ne na //​osuđivanje//​ ili //​procjenjivanje//​.   * **Empatija**. Empija znači biti u mogućnosti //staviti se u tuđu kožu//. To znači da učitelj može razumijeti učenikovo gledište procesa učenja i njegovih reakcija. Naglasak je stavljen na //​razumijevanje//,​ a ne na //​osuđivanje//​ ili //​procjenjivanje//​.
  
-Ostali učiteljevi zadaci uključuju uspostavljanje ugodne atmosfere u učionici. Samim time dolazi do facilitiranja učenja i stjecanja novih ideja reduciranjem mogućih negativnih efekata vanjskih faktora. ​Facilitirani ​itelji ​trebao bi biti otvoren za nove ideje, slušati učenike, obraćati pozornost na odnos koji ima sa učenicima kao i na sadržaj materijala koji predaje, ohrabrivati učenike da preuzmu odgovornost za svoje učenje i akcije te da samoocjenjivanje bude najviši oblik ocjenjivanja. Također bi trebao koristiti *povratnu informaciju od učenika* za daljnja poboljšanja. ​+Ostali učiteljevi zadaci uključuju uspostavljanje ugodne atmosfere u učionici. Samim time dolazi do facilitiranja učenja i stjecanja novih ideja reduciranjem mogućih negativnih efekata vanjskih faktora. ​Facilitirajući ​itelj trebao bi biti otvoren za nove ideje, slušati učenike, obraćati pozornost na odnos koji ima sa učenicima kao i na sadržaj materijala koji predaje, ohrabrivati učenike da preuzmu odgovornost za svoje učenje i akcije te da samoocjenjivanje bude najviši oblik ocjenjivanja. Također bi trebao koristiti ​**povratnu informaciju od učenika** za daljnja poboljšanja. ​
  
-Ipak, učitelj ne može cijeli proces edukacije obaviti sam. Učinkovitost procesa edukacije ovisi i o učenicima. Kako bi doprinjeli ​svom vlastitom učenju oni bi trebali biti: +Ipak, učitelj ne može cijeli proces edukacije obaviti sam. Učinkovitost procesa edukacije ovisi i o učenicima. Kako bi doprinijeli ​svom vlastitom učenju oni bi trebali biti: 
  
  
-  * **svijesni ​o uvjetima facilitacije** provedenih u njihovu korist, +  * **svjesni ​o uvjetima facilitacije** provedenih u njihovu korist, 
-  * **svijesni ​da problem** koji će naučiti ​bude stvaran, relevantan i značajan +  * **svjesni ​da je problem** koji će naučiti stvaran, relevantan i značajan 
-  * **motivirani**,​ jer je motivacija, prema Rogersu, tendencija prema samoaktualizaciji prisutna kod svih zdravih ​pojedinacaa ​+  * **motivirani**,​ jer je motivacija, prema Rogersu, tendencija prema samoaktualizaciji ​koja je prisutna kod svih zdravih ​pojedinaca.
  
 Ako su zadovoljeni svi uvjeti, Ako su zadovoljeni svi uvjeti,
Redak 40: Redak 40:
  
  
-===== What is the practical meaning of facilitation theory? =====+===== Koje je praktično značanje teorije facilitacije? =====
  
-Rogers'​ theoryas statedhas rather clear implementation goalsyet they are not always so easy to introduce to the classroomEstablishing a close contact with the students, getting to know them and offering them empathy and support requires a great amount of effort from teachers, who mostly ignore this side of educational process and orientate only on knowledge they are supposed to pass on to the students.+Rogersova teorijakako je navedenoima jasne ciljeve koje nije uvijek lagano uvesti u učionicu. To su uspostavljanje bliskog kontakta sa učenicimaupoznavanje te pružanje empatije i podrške što zahtijeva veliku količinu truda od strane učiteljaUčitelji većinom ignoriraju ovaj dio edukacijskog procesa i orijentirani su samo na znanje koje bi trebali prenijeti učenicima 
  
-Some of Rogers'​ Advice for implementing the the //core conditions// are the following(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):+Neki od Rogersovih savjeta koji su primijenjeni u //temeljnim uvjetima// su(([[http://​www.mona.uwi.edu/​idu/​TrashLater/​InterpersonalRelationships.rtf|Rogers,​ Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.]])):
  
-  * RealnessBeing real does not mean to release all the frustrations and anger on the studentsThat kind of teacher should not be in the classroom at all. "**//The attitudes being expressed in being real must be attitudes of respectwarmthcaringliking and understanding.//​**" ​The teacher must not pretend ​to be all-knowing and perfect, since the students know that can't be the truth+  * RealnostBiti realan ne znači iskazivati frustracije i gnjev na učenicimaTakvoj vrsti podučavanja nije mjesto u učionici. "**//Stav izražen u segmentu realnosti se odnosi na stav poštovanjatoplinebrigesviđanja i razumijevanja.//​**" ​Učitelj se ne smije pretvarati da je sveznajući i savršen jer studenti ionako znaju da to nije moguće
-  * AcceptanceTeachers should ​**prize all students** not for their positive/negative characteristicsbut because they are all valuable human beingsThis prizing can manifest as listening ​to what students are sayingbut not necessary as listening to evaluatebut **listening** to learn his **ideas**, **thoughts** and **feelings**. Students need to feel free to explain their thoughtsPrizing can also manifest through responding ​to what the students say+  * PrihvaćanjeUčitelji bi trebali ​**prihvatiti sve studente** ne zbog njihovih dobrih/negativnih karakteristikaveć zato što su svi oni dragocjena ljudska bićaTo prihvaćanje se može manifestirati kao slušanje studenata što govorene u cilju ocjenjivanja onoga šta su rekliveć **slušanja** kako bi naučili njihove ​**ideje**, **misli** **osjećaje**. Učenici se moraju osjećati slobodnima u objašnjavanju svojih idejaPrihvaćanje se također može manifestirati u vidu odgovaranja na ono što je rekao učenik
-  * EmpathyEmpathy enables teacher to understand the reasons that led the student to certain behavior or an answerbut also to understand his emotional situation that needs to be solved in order to enable significant learning.+  * EmpatijaEmpatija omogućava učiteljima da shvate razloge koji su doveli studente do određenih ponašanja ili odgovoraali i za razumijevanje njihovih emocionalnih situacija koje se moraju razriješiti kako bi se omogućilo značajno učenje
  
-Reported positive results of Rogers'​ theory in practice includefewer disciplinary problems in the classroombetter knowledge and IQ test scoresusage of higher levels of thinkingfewer acts of vandalismpositive self-regardincrease in creativity and other.(([[http://​psycnet.apa.org/​psycinfo/​1989-27479-001|Aspy,​ D., Roebuck, F. Our research and our findings. ​ In:  Rogers, C. R.  Freedom to learn: a view of what education might become, p. 199-217. Columbus, OH, Charles E. Merrill, 1969.]] Cited by [[http://​www.ibe.unesco.org/​publications/​ThinkersPdf/​rogerse.PDF|Zimring,​ Fred. Carl Rogers. Prospects: the quarterly review of comparative education 24, no. 3/4: 411-422, 1994.]]))+Pronađeni pozitivni rezultati Rogersove teorije u praksi uključujumanje disciplinskih problema u učionicamabolje znanje i veći rezultati na IQ testovimakorištenje viših procesa mišljenjamanje vandalizmapozitivni samoobzirpovećanje kreativnosti i drugih.(([[http://​psycnet.apa.org/​psycinfo/​1989-27479-001|Aspy,​ D., Roebuck, F. Our research and our findings. ​ In:  Rogers, C. R.  Freedom to learn: a view of what education might become, p. 199-217. Columbus, OH, Charles E. Merrill, 1969.]] Cited by [[http://​www.ibe.unesco.org/​publications/​ThinkersPdf/​rogerse.PDF|Zimring,​ Fred. Carl Rogers. Prospects: the quarterly review of comparative education 24, no. 3/4: 411-422, 1994.]]))
  
  
-===== Criticisms ​=====+===== Kritika ​=====
  
-Rogers'​ theory is criticized for similar reasons as other humanist theoriesdoubtable claim about the inherent human goodness, and willingness to learn.+Rogersova teorija je kritizirana zbog sličnih razloga kao i druge humanističke teorijesumnjivost tvrdnji o prirođenoj dobroti ljudi i volji za učenjem.
  
-===== Keywords and most important names =====+===== Ključne riječi i najvažnija imena =====
  
-  * **facilitation theory**, **facilitative teacher**, **realness**, **acceptance**, **empathy**+  * **teoriaj facilitacije**, **facilitirani učitelj**, **realnost**, **prihvaćanje**, **empatija**
   * [[http://​www.nrogers.com/​carlrogersbio.html|Carl Rogers]]   * [[http://​www.nrogers.com/​carlrogersbio.html|Carl Rogers]]
  
  
-===== Bibliography ​=====+===== Literatura ​=====
  
 Rogers, Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967. Rogers, Carl R. The Interpersonal Relationship in the Facilitation of Learning. In Humanizing Education: The Person in the Process. Ed. T. Leeper. National Education Association,​ Association for Supervision and Curriculum Development,​ p1-18. 1967.
Redak 69: Redak 69:
 [[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]] [[http://​www.sageofasheville.com/​pub_downloads/​CARL_ROGERS_AND_HUMANISTIC_EDUCATION.pdf|Patterson,​ C. H. Carl Rogers and Humanistic Education. In Foundations for a Theory of Instruction and Educational Psychology, Chapter 5. Harper & Row, 1977.]]
  
-[[http://​www.brookes.ac.uk/​services/​ocsld/​resources/​theories.html#​holistic|Theories of learning: Holistic learning theory. Oxford Brookes University.]] ​Retrieved March 222011.+[[http://​www.brookes.ac.uk/​services/​ocsld/​resources/​theories.html#​holistic|Theories of learning: Holistic learning theory. Oxford Brookes University.]] ​Preuzeto ​22. ožujka ​2011.
  
-===== Read more =====+===== Pročitaj više =====
  
 [[http://​www.amazon.com/​Freedom-Learn-Education-Might-Become/​dp/​0675095794|Rogers,​ Carl R. Freedom to Learn: A View of What Education Might Become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill Publishing Company, 1969.]] [[http://​www.amazon.com/​Freedom-Learn-Education-Might-Become/​dp/​0675095794|Rogers,​ Carl R. Freedom to Learn: A View of What Education Might Become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill Publishing Company, 1969.]]
  
 [[http://​www.infed.org/​thinkers/​et-rogers.htm|Smith,​ M. K. Carl Rogers and informal education, the encyclopaedia of informal education. 1997 - 2004.]] [[http://​www.infed.org/​thinkers/​et-rogers.htm|Smith,​ M. K. Carl Rogers and informal education, the encyclopaedia of informal education. 1997 - 2004.]]
 +
 +[[http://​search.ebscohost.com/​login.aspx?​direct=true&​db=mnh&​AN=20377399&​site=ehost-live|Freeman S, Wright A, Lindqvist S. Facilitator training for educators involved in interprofessional learning. Journal Of Interprofessional Care, 24(4), 375-385. 2010 ]]
 +
 +[[http://​search.ebscohost.com/​login.aspx?​direct=true&​db=rzh&​AN=2011692271&​site=ehost-live|Khan M, Epperson M, El-Bassel N, et al. The Promise of Multimedia Technology for STI/HIV Prevention: Frameworks for Understanding Improved Facilitator Delivery and Participant Learning. AIDS & Behavior, 16(7), 1949-1960. 2012.]]
hr/instructional_design/facilitation_theory.1386883165.txt.gz · Zadnja izmjena: 2023/06/19 17:49 (vanjsko uređivanje)