Praktične implikacije obrađenih teorija učenja.
Biheviorističke teorije
Ukoliko nije zadovoljen, potencijal za učenje vodi do frustracije.
Connectionism
-
-
-
-
-
-
Dugoročno pamćenje i organizacija znanja
-
Reprezentacije znanja u dogoročnom pamćenju organizirane su u obliku logogena (verbalnih podražaja) i imagena (ne-verbalnih podražaja).
Dual coding theory
Kako bi znanje bilo pohranjeno u dugoročnom pamćenju, mora proći vremenski zahtjevan prtoces konsolidacije. Za vrijeme tog procesa novo znanje podložno je gubitku tragova pamćenja i reaktivnoj/proaktivnoj interferenciji.
A Brief History of Human Memory Systems Research
Shema je hijerarhijski okvir koji ljudi koriste za reprezentaciju i organizaciju usvojenog znanja.
Schema theory
Skripta je mentalni okvir za reprezentaciju kompleksnih slijedova događaja.
Script theory
Radno pamćenje i spoznajna arhitektura
Ljudsko radno pamćenje ima ograničeni kapacitet od 7±2 ili 4±1 čestica informacije. Čestica pritom predstavlja jedinicu informacije kojom se može baratati kao cjelinom i ima drugačiju vrijednost kod početnika i eksperta.
Human Working Memory
Ljudsko radno pamćenje ima četiri komponente: fonološku petlju, vizuospacijalni ekran, epizodni ekran, te središnjeg izvršitelja (
phonological loop,
visuospatial sketchpad,
episodic buffer i
central executive). Vizuospacijalni ekran i fonološka petlja omogućavaju paralelno procesiranje vizualnih i auditivnih informacija.
Human Working Memory,
Cognitive load theory
Budući da radno pamćenje ima ograničeni kapacitet, do učenja neće doći ako je on premašen.
Cognitive load theory
Predznanje
-
Razumijevanje i retencija ovise ponajviše o shemama kojima učenik raspolaže.
Schema Theory
Značenje ne prenosi učitelj i ono se ne nalazi u informaciji koja se prenosi. Značenje se izvodi iz interakcije predznanja učenika i njegovih schema.
Schema Theory
Smisleno učenje
-
-
Učenje se odvija kroz interakciju učenikovog predznanja (shema), ideja i iskustva.
Constructivism
-
Do smislenog učenja dolazi samo ukoliko su ideje predstavljene na jasan način koji omogućuje njihovo povezivanje s drugim idejama.
Assimilation theory
Učitelj bi trebao savjetovati učenike kako i u kojem kontekstu mogu primjeniti stečeno znanje izvan učionice.
Conditions of learning
Učitelj bi trebao voditi studente pri diskusiji, pružiti im odgovore na pitanja i dodatne materijale o temi.
Conditions of learning
Polazište učenja uvijek je iskustvo, no različiti ljudi bolje uče korištenjem različitih stilova učenja. Jedna od podjela razlikuje 4 stila učenja koji nastaju kao kombinacija apstraktnog/konkretnog iskustva/konceptualizacije.
Experiential learning
Principi instrukcijskog dizajna
Modality principle - Predstavljanje tekstualne informacije za učenje u zvučnom umjesto pisanom formatu rezultirat će uspješnijim učenjem ukoliko je takva informacija popraćena drugim vizualnim prikazima poput grafova, dijagrama ili animacija.
Cognitive theory of multimedia learning
Redundancy principle - Kapacitet ljudskih informacijskih kanala može biti nepotrebno preopterećen ukoliko je ista (redundantna) informacija prezentirana putem oba kanala.
Cognitive theory of multimedia learning
-
Temporal contiguity principle - Prezentiranje povezanih informacija različite modalnosti (zvučne i vizualne) u bliskim vremenskim trenutcima omogućiti će bolje rezultate učenja, budući da je takav način njihovog predstavljanja sličan načinu na koji djeluje ljudski um.
Cognitive theory of multimedia learning
Coherence principle - Materijal za učenje koji je zanimljiv i motivirajući, ali ne nosi nikakvu konkretnu ili poželjnu informaciju, nepotrebno troši spoznajne resurse.
Cognitive theory of multimedia learning
-
-
-
Worked examples effect - Prezentiranje riješenih/razrađenih primjera prije nego se od učenika traži da sam riješi koji imati će pozitivan efekt na njegov ishod učenja.
Cognitive theory of multimedia learning
Synthesizers - Materijali za sintezu znanja poput dijagrama, slika ili sažetaka omogućuju jednostavniju smislenu integraciju i asimilaciju novog znanja u postojeće predznanje.
Elaboration theory
konceptne mape - Sredstvo za vizualizaciju veza među konceptima.
Concept mapping
-
Advance organizers - Materijal koji na višoj razini apstrakcije učeniku pomaže u smještavanju novog materijala koji će učiti u njegovo postojeće predznanje.
Assimilation theory
-
Humanistička dimenzija učenja
Učenje je prirodna želja, sredstvo samoostvarenja i ostvarenja osobnih potencijala. Važnost učenja je u procesu, ne u ishodima.
Humanism
Nije moguće nekoga nešto naučiti; moguće je samo pospješiti njegov proces učenja. To bi trebao biti cilj obrazovnog procesa i učitelja kroz vjerojst, nagrađivanje i empatiju (
realness,
prizing,
empathy).
Facilitation theory
Učenici bi u okviru obrazovnog procesa trebali biti pozvani na ostvarenje svojih potencijala. Ljudi, mjesta učenja, politika, programi i procesi vezani uz obrazovanje trebali biti maksimalno
pozivajući.
Invitational learning
Konektivistička dimenzija učenja
Budući da se znanje danas brzo mijenja i raste, proces učenja ne bi trebao biti usredotočen na usvajanje više znanja u ili iz nekog od njegovih izvora, nego ostvarivanje i održavanje veza s takvim izvorima.
Connectivism